Een boekje open: eigenaresse Mieke over de salon

Mieke

Op je tweeëntwintigste je eigen kapsalon openen vergt moed en ondernemingszin. Mieke Ziengs, nu 62 jaar oud, deed het met succes. ‘Ik kan me nog goed herinneren hoe spannend ik het vond toen ik voor het eerst de deuren opende. Wat als er niemand zou komen? Maar die zorgen bleken gelukkig volledig ongegrond.’

Nieuwe wijk

‘Het werkte in ons voordeel dat we gevestigd waren in Peelo, een opkomende wijk met een splinternieuw winkelcentrum dat fungeerde als sociale ontmoetingsplek voor de wijkbewoners. Iedereen kende elkaar en we bouwden een sterke band op met de bewoners. Enkele jaren later deden we precies hetzelfde in de nieuwe wijk Marsdijk, en dat persoonlijke aspect is door de jaren heen behouden gebleven.’

Groei en uitbreiding

Kapsalon Primeur is de afgelopen veertig jaar aanzienlijk gegroeid. Mieke: ‘In het begin werkte ik zelf fulltime en had ik twee leerlingen in dienst. Na een paar jaar verhuisde de salon van Peelo naar Marsdijk, opnieuw in een bruisend winkelcentrum midden in de wijk. Het werd steeds drukker, we breidden ons personeelsbestand uit en openden zelfs locaties aan de Nobellaan en in Leek. Toen supermarkten ’s avonds hun deuren mochten openen, pasten wij onze openingstijden aan. En toen ze ook op zondagen open gingen, deden wij hetzelfde. Op deze manier zijn we elke dag, van vroeg tot laat, beschikbaar voor onze wijkbewoners.’

Familiebedrijf

Mijn dochter Jill was steeds vaker in de kapsalon te vinden en heeft in de loop der tijd steeds meer taken op zich genomen’, vertelt Mieke. ‘Kapsalon Primeur is dus echt een familiebedrijf geworden. Dat is mooi, maar brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee, vooral wat betreft de rolverdeling. Vooral de locatie Marsdijk voelt nog echt als mijn ‘kindje’. En kinderen zijn nu eenmaal moeilijk los te laten. Daarom blijf ik nog altijd betrokken bij de zaak.’

Unieke beleving

Mieke richt zich onder andere op de bedrijfsfilosofie en het interieur van de salons. ‘Als ik opnieuw een vak zou moeten kiezen, dan zou ik interieurontwerper worden. Ik heb een helder idee over hoe wij ons als kapsalon het beste kunnen profileren, namelijk als meer dan alleen een kapsalon. Dat klinkt misschien ongebruikelijk, maar ik wil dat we een unieke beleving bieden. In onze barbershop kun je bijvoorbeeld genieten van een drankje aan de bar. En je vindt bij ons een moment van rust en sociale interactie in deze hectische maatschappij.’

Persoonlijk contact

‘Wat mij vooral aantrok in het kappersvak, is het persoonlijke contact met mensen. We streven ernaar dat mensen met een glimlach de deur uitgaan, gelukkiger dan toen ze binnenkwamen. Het kappersvak gaat verder dan alleen het knippen van haren. Het biedt een intiem contact met mensen. Terwijl ze in de kappersstoel zitten, ontstaat vaak een bijzondere vertrouwensband. Het is prachtig om te zien dat de kinderen die jaren geleden als kleintjes binnenkwamen, nu zelf als volwassenen in onze kappersstoelen plaatsnemen. Dit persoonlijke contact met mensen voedt mijn passie voor het vak en vormt mijn drijfveer.’